Systrarna Delanders elbil

Rex elbil utställd på Edsbyns Museum. Foto: Esbjörn Käll.
Rex elbil utställd på Edsbyns Museum. Foto: Esbjörn Käll.

Nu för tiden är det mycket förväntan på att elbilar ska lösa en del av våra klimatproblem. Men någon rush på försäljningen är det inte. Det stora problemet är kostnader för och kapacitet på batterier. Fortfarande måste man säga. Det kändes nog exakt lika för 100 år sedan. Men vi hoppas alltjämt att problemet ska lösas, men lätt är det säkert inte. Om det ska vara både billigt och bra.
När bilarna började utvecklas på olika håll i världen under slutet av 1800-talet var eldrift faktiskt ett ganska vanligt alternativ. Utvecklingen av förbränningsmotorn för bensin, dieselolja eller fotogen var också i sin linda. Fram till omkring 1915 fanns det i USA fler eldrivna bilar än bilar med förbränningsmotorer. Men som ni vet vann förbränningsmotorn och tog helt överhanden som drivkälla.
Under andra världskrigets bensinbrist blev det åter litet inne att tillverka elbilar. Men någon storindustri blev det inte.

Maskinfabriken Rex i Halmstad

En klädeshandlare i Halmstad började redan 1896 att sätta ihop cyklar och sälja – starten för märket Rex. Det blev med tiden förutom cyklar även motorcyklar och mopeder, som den här firman tillverkade. Under åren 1940–1941 tillverkade man även REX El-transport. Fordonet var avsett för stadstrafik och försedd med en 1,5 Hk elmotor och 6 st ackumulatorer om 100 Ah vardera. Maximal hastighet var 22 km/tim. Man kunde enligt uppgift köra 40 km på en laddning, och man kunde lasta 175 kg på flaket. Enligt uppgift tillverkade Nymans verkstäder i Uppsala en ”tvilling” till den här bilen.
Jag har inte lyckats få fram uppgifter om hur många som Rex och Nymans tillverkade, men det var säkert ingen massproduktion.

Systrarna Delander i Edsbyn

Systrarna Hulda och Jenny Delander hade en vanlig bensinbil, då andra världskriget bröt ut. Men bilen fick ställas av för bensin var ju en ransonerad bristvara. Vad göra nu? Något slags fordon ville man uppenbarligen ha. De skaffade sig en Rex elbil i början av 1940-talet. Man fick betala drygt 2000 kr för bilen inklusive laddningsaggregat. Damerna lär ha använt elbilen speciellt för att ta turer till kyrkan i Ovanåker varje söndag förmiddag.

Jenny och Hulda Delander i trädgården på sin gård Morsbacka. Byggd 1918 av fadern Nils Delander. Han var bonde, nämndeman och fjärdingsman och bekant som ledare av sänkningen av sjön Fullen samt insatsen vid Mossbomorden i Alfta. Foto: Stig Elvén 1950.
Jenny och Hulda Delander i trädgården på sin gård Morsbacka. Byggd 1918 av fadern Nils Delander. Han var bonde, nämndeman och fjärdingsman och bekant som ledare av sänkningen av sjön Fullen samt insatsen vid Mossbomorden i Alfta. Foto: Stig Elvén 1950.

På Edsbyns Museum

Besök gärna Edsbyns Museum för att beskåda den Rex elbil, som ägdes av systrarna Delander. Bilen står lämpligt nog parkerad utanför den gamla diversehandeln. Så det är precis som om Hulda och Jenny tagit sig en tur till Pallas-Axels affär i Roteberg. Då kan ni samtidigt se den typ av handelsbodar var det vanliga fram till 30- eller 40-talen. Men hos Pallas-Axel såg det ju ut så här i affären ända in på 1950-talet.

Torbjörn Lang

Torbjörn Lang

Född och uppväxt i Kyan, men bott ”hela livet” i Märsta. Har alltid varit intresserad av både historia och hembygd. Har som pensionär fått tid att skriva en hel del.

En åsikt på “Systrarna Delanders elbil

Kommentarer är stängd.